Life's Good

سه شنبه, ۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۴ ق.ظ

یک شیوه سالم زندگی بجای سستی و تنبلی



تاکنون چندین مرتبه یک چنین اتفاقی برای شما روی داده است؟

شب وقتیکه به خواب می رفتید به خودتان قول می دهید که فردا صبح زودتر از خواب بیدار شوید و به باشگاه ورزشی بروید. 8 ساعت بعد هنوز در تخت خواب هستید و اصلاً دوست ندارید که ورزش و نرمش را شروع کنید.

در حقیقت این سناریو همه روزه برای تعداد زیادی به وقوع می پیوندد، اما این بدان معنا نیست که شما باید همه چیز را رها کنید و قید تناسب اندام را به کلی بزنید. همیشه باید به خاطر داشته باشید که سلامت طولانی مدت، مستلزم پیروی از یک شیوه زندگی سالم است. از قدیم همیشه گفته اند: "پیشگیری به از درمان است"

هر کس راه و روش طبیعی زندگی خود را بهتر از هر فرد دیگری می شناسد. اگر عادات غذایی و نرمش و ورزش روزانه خود را طوری تنظیم کنید که با شیوه زندگیتان هم خوانی داشته باشد، در این صورت می توانید به بهترین نتایج دست پیدا کنید. همانطورکه مطلع هستید با ورزش می توانید سوخت اضافی بدن را بسوزانید. هر چقدر چربی بیشتری در بدن سوخته شود، انرژی فرد افزایش پیدا می کند.

به عبارت دیگر عادات سالم غذایی به همراه ورزش و نرمش، متابولیسم (سوخت و ساز) بدن را تسریع می بخشد. این امر میانگین انرژی بدن فرد را افزایش داده و سبب می شود که شخص بتواند در مدت زمان کوتاهتر، کارهای بیشتری را با مصرف انرژی کمتری انجام دهد.

ورزش سیگنالهایی به تمام قسمت های بدن می فرستد که به واسطه آن متابولیسم ارگانهای بدن سریعتر شده، تنفس اندام ها ارتقا پیدا می کند، و سلامت و تناسب کلی بدن تضمین می شود. هر مرتبه که شروع به ورزش کردن می کنید، بدن شما آماده سوزاندن چربی می شود. البته منظور ما از ورزش، تمرین های سخت و شدید نیست، فقط کافی است که تمرین های سبک را به طور مداوم انجام دهید.

نرمش های مکرر قلب-عروقی بهتر است هفته ای 4 مرتبه آن هم به مدت 20 تا 30 دقیقه انجام شوند. تمرین های استقامتی نیز 4 مرتبه هر بار به مدت 20 تا 25 دقیقه انجا داده می شوند. برای رعایت تعادل مقداری حرکات ایروبیک نیز به تمرین های بالا اضافه می کنند تا هم چری بیشتری سوزانده شود و هم اکسیژن بیشتری به بافت های بدن برسد. حرکات استقامتی نیز موجب سوزاندن کالری بیشتری شده و بافت های ماهیچه ای بدن را افزایش می دهند.

در این قسمت یک برنامه ورزشی ارائه شده که شاید برایتان مفید باشد:

1- گرم کردن - برای 7 تا 8 دقیقه تمرین های آرام ایروبیک انجام دهید. این امر جریان خون را در رگ ها سرعت می بخشد و منجر به گرم شدن مفاصل و وتر ها می شود.

2- حرکات استقامتی - هر حرکت را برای 1 تا 2 ست انجام دهید و پس از آن 45 ثانیه استراحت کنید. این امر موجب تحرک تمام ماهیچه های مهم بدن می شود.

3- تمرین های هوازی (ایروبیک) - دو ورزش مختلف را می توانید انتخاب کنید به عنوان مثال کوهنوردی، قایقرانی، دوچرخه سواری، اسکی و یا هر ورزش دیگری که با شیوه زندگیتان همخوانی دارد. اولین فعالیت را برای 12 تا 15 دقیقه انجام دهید و دومی را به مدت 10 دقیقه انجام دهید. سعی کند در طول 5 دقیقه آخر بدن خودتان را به آرامی خنک کنید.

4- حرکات کششی - با انجام حرکات کششی بدن خود را مجدداً گرم کنید. در حین انجام این حرکات باید نفس عمیق بکشید و بدن را رها کنید.

زمانیکه یک برنامه ورزشی را شروع می کنید، باید انتظارات واقع بینانه ای داشته باشید. بر اساس تناسب اندام اولیه بدنتان، می توانید انتظارات زیر را داشته باشید:

1- از یک تا هشت هفته - احساس بهتری پیدا می کنید و میزان انرژیتان افزایش پیدا می کند.

2- از دو تا شش ماه - کمی لاغرتر و جمع و جور تر می شوید. لباس هایتان برایتان اندکی آزادتر می ایستند. بدنتان عضله ای شده و چربی هایتان می سوزند.

3- پس از شش ماه - کاهش وزن به سرعت رخ می دهد.

برای برخورداری از یک زندگی سالم تنها کفایت کردن به ورزش کافی نیست. شما باید آداب غذایی خود را نیز تغییر دهید. حساب کردن میزان چربی و کالری مواد غذایی، برای افرادی که مشغله های زیادی دارند، شاید کمی غیر عملی باشد. به جای آن چند پیشنهاد دیگر برایتان داریم:

1- وعده های غذایی کوچکتری میل کنید. برای بدست آوردن بهترین نتیجه 4 وعده کوچک کافی است. همچنین می توانید از چند میان وعده نیز استفاده کنید.

2- با دست های خود میزان غذا را اندازه گیری کنید. می توانید یک کف دست از گوشت، ماهی، سفیده تخم مرغ، و یا فراورده های لبنی استفاده کنید. یک مشت موادی که حاوی کربوهیدرات هستند نیز مفید خواهند بود؛ مانند: گندم، ماکارونی، برنج و سیب زمینی. میوه و سبزیجات را نیز در این میان نباید از قلم انداخت.

3- میزان چربی مصرفی را محدود کنید. فقط برای طعم بهتر می توانید گاهی مقدار کمی از آن را مصرف نمایید.

4- آب بنوشید. سعی کنید در طول روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید.

5- هر روز مولتی ویتامین مصرف کنید. با این کار مطمئن می شوید که تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را به آن می رسانید.

قبل از اینکه هر گونه رژیم غذایی و یا ورزشی را شروع کنید باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

از زندگی لذت ببرید؛ شما استحقاقش را دارید!

عمومی - مد و مسائل زندگی - یک شیوه سالم زندگی بجای سستی و تنبلی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۰۲
حمید محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی